Film

                     “Met plezier naar de film”

                                 Inleider: Paul Overmeer.

 

Tijd

Maandagmiddag 13.30 uur  tot ± 16.30 uur

Data

1 okt. 5 nov. 2018; 7 jan. 4 febr. 18 mrt. 2019

Locatie

Filmtheater Pathé Pieter Vreedeplein 174, Tilburg

Kosten

€ 15,00

Gastvrouw

Henriëtte Wijdeven tel: 013 581 12 65

Ine Verbeeten tel: 013-468 13 88

 

Dhr. Overmeer geeft bij elke film een inleiding. We kunnen genieten van een film, als die niet alleen knap en mooi gemaakt is, een goed verhaal heeft, niet al te schrikwekkend is, maar vooral ook iets “meegeeft”:

·        een leerzame kijk op een probleem,

·        een stimulans om je in de problematiek te verdiepen,

·        een uitnodiging tot een boeiend gesprek met anderen.

 

In de vijf films die vertoond worden komen vijf verschillende thema’s aan de orde:

          Lion (1 oktober 2018) Drama/Biografie 120 min.

Het verlangen om je thuis te voelen.

Een 5 jarige jongen verdwaalt in de straten van Calcutta. Hij overleeft vele uitdagingen en wordt geadopteerd door een stel uit Australië. 25 jaar later besluit hij op zoek te gaan naar zijn verloren familie.

 

1. De betekenis van ‘thuis’

U zult uit eigen levenservaring weten, hoe waardevol het is, dat de mens zich geborgen voelt, zich veilig voelt, een eigen plekje heeft om te wonen. Er zijn Duitse filosofen, die hier diep over hebben nagedacht. En we lezen ook in literaire boeken, wat ‘thuis’ betekent, bijvoorbeeld in het boek, dat zojuist verscheen van Lieve Joris over haar thuis in Neerpelt. Zij heeft jaren over de wereld gereisd, en schreef over mensen, die zich niet veilig voelen en ronddolen. Reizen is je verplaatsen van de ene locatie naar de andere: tijdelijk, permanent?

 

2.  De hoofdpersoon van de film LION leeft in twee werelden, twee culturen, twee families.

Hij was nog heel jong. Later, als volwassene denkt hij aan zijn eerste wereld…

Deze film doet ons denken aan de vreemdeling, de vluchteling.

Verlaat een vluchteling het eerste leven met spijt? Hoe gaat hij om met zijn (pijnlijke?) herinneringen aan het eerste leven? Hoe bouwt hij zijn tweede leven op? Met hulp van anderen?

 

3. Filmeducatie

Een film kan een unieke kans geven ons kennis te laten maken met een andere werkelijkheid. De film is niet de werkelijkheid, maar geeft daarvan wellicht een afbeelding. (Film is ook vaak louter illusie). Een film kan ook laten zien, hoe mensen omgaan met dilemma’s. U begrijpt, dat de filmeducatie beoogt jonge mensen te leren nadenken over ethiek (levensbeschouwing) en maatschappelijke problemen (maatschappijleer)

 

4. Adoptie

De film raakt het onderwerp ‘adoptie’. Ik zie hoe mannen, vrouwen zich zielsdankbaar tonen naar hun adoptiefouders. Ik zie hoe prof. René Hoksbergen gegevens verzamelt en tot voorzichtige oordelen komt. Ik beschouw adoptie als een onderwerp, waarover je niet vrijblijvend kunt argumenteren. Een geslaagde adoptie is een Godsgeschenk.

De film Lion geeft een mooi beeld van de positie van liefdevolle adoptie-ouders.

 

5. ‘Spoorloos’ , t.v.-programma: afstand en betrokkenheid (1): 

Objectiveren en engageren. Kunt u feiten onderscheiden van interpretatie daarvan? Dat is altijd moelijk, en zeker wanneer de programmamaker uw emotie hoe dan ook wil raken! Andersom gezegd: u voelt zich betrokken op wat de personen meemaken,  maar ik hoop dat er bij u nog een sprankje argwaan blijft over de wijze waarop met gegevens wordt omgegaan?

 

6. ‘Spoorloos’ , t.v.-programma: afstand en betrokkenheid (2):

U bent ontroerd. Ziet u kansen om uw empathische betrokkenheid concreet tot uiting te brengen? Stelt u zich concreet te weer tegen een gevoel van machteloosheid?

 

 

7. Discussievragen: ik hoop dat u de tijd heeft met anderen te praten:

 

7.1       Ontroering à meer begrip?

7.2       Identificatie met meerdere rollen in de film mogelijk?

7.3       Heeft u concrete voorbeelden van en ervaring met ontheemding?

7.4       Denkt u, dat de actrice Nicole Kidman (1 van mijn favorites) zich persoonlijk inleeft?

7.5       Was u ook zo verbaasd als ik over de rol van technologie in de actie ‘opzoek naar thuis” : speurend op google earth…?  Wat technologie vermag!

 

          Moonlight (5 november 2018) Drama 111 minuten.

Van kind, puber, tot man: drie episodes. Jaren 80. Miami.

Een afro-Amerikaanse man probeert zich staande te houden in het turbulente Miami. Hij wordt gepest op school en thuis is het leven hard voor hem. Hij probeert zichzelf te ontdekken en liefde te vinden, ondanks zijn worstelingen met zijn achtergrond en seksualiteit. 

 

     Visages, Villages (7 januari 2019) Documentaire 89 minuten.

 

Fotografie en film uit 2017. Agnès Varda en JR( fotograaf en schilder) reizen door Frankrijk en ontmoeten er mensen van het platteland, ieder vanuit hun eigen kunstbeleving. Er wordt naar de bewoners geluisterd en ze worden gefotografeerd.

 

 

Layla M. (4 februari 2019) Drama 98 minuten.

 

Portret van een Marokkaans meisje uit 2016. De 18-jarige moslima Layla met een Marokkaanse achtergrond is geboren en getogen in Amsterdam, maar voelt zich steeds minder thuis in Nederland. Langzamerhand radicaliseert ze en sluit zich aan bij een groep radicale moslims. Ze vindt een wereld die haar idealen voedt en verscheurt.

 

 

The Square (18 maart 2019) Drama 142 minuten.

 

Een satire op de moderne kunstwereld uit 2017. D.m.v. een symbolische ruimte te scheppen, waar alleen maar goede dingen gebeuren, houdt een kunstenaar een tentoonstelling met als doel het altruïsme te promoten. Maar wanneer een PR-bureau te ver gaat in zijn publiciteitscampagne lopen de zaken uit de hand en ontstaat er publieke opschudding die de hypocrisie van de media blootlegt.